Op dinsdag 2 februari was er weer een persconferentie.
En waren Mark Rutte en minister Hugo de Jonge op televisie.
Ze vertelden over hoe het nu gaat met het coronavirus.
De belangrijkste dingen leggen we uit.
Lockdown en avondklok blijven nodig
Het aantal besmette mensen neemt af, ook in de ziekenhuizen.
Maar er komen wel nieuwe soorten van het coronavirus bij.
Die verspreiden zich sneller.
En kunnen de komende weken voor meer zieke mensen zorgen.
Blijf dus thuis.
Basisscholen en kinderopvang gaan open
Vanaf maandag 8 februari gaan de basisscholen weer open.
Ook de kinderopvang en het speciaal onderwijs gaan weer open.
De buitenschoolse opvang (bso) blijft dicht tot 1 maart.
Ook middelbare scholen blijven dicht tot 1 maart.
Het is belangrijk dat leraren en ouders weinig andere mensen zien.
Dan verspreidt het virus zich minder snel.
Bestellen en afhalen
Vanaf 10 februari kunnen mensen bij winkels spullen bestellen en afhalen.
Daar zijn strenge regels voor.
Want het mag niet te druk worden op straat.
Bijvoorbeeld:
- U bestelt vanuit huis, online of met de telefoon;
- Het afhaalpunt bij de winkel is buiten;
- U kunt spullen alleen afhalen in een bepaald tijdslot;
- U haalt uw spullen af in uw eentje;
- Er zit minimaal 4 uur tussen bestellen en afhalen.
Avondklok
Een avondklok blijft tot en met 10 februari nodig.
De regering kijkt naar de mogelijkheden om de avondklok daarna te stoppen.
Dat kan alleen als er minder mensen met het coronavirus besmet raken.
Stap voor stap naar minder maatregelen
De regering bekijkt wat nodig is om de maatregelen te versoepelen.
Dat gaat stap voor stap.
Op een speciale kaart worden die stappen uitgebeeld.
Maatregelen tot en met minimaal 2 maart
- Ontvang thuis maximaal 1 persoon van 13 jaar of ouder per dag.
- Ga maximaal 1 keer per dag ergens op bezoek.
- Werk thuis, behalve als dat echt niet anders kan.
- Ga alleen naar buiten met je huishouden of met 1 andere persoon.
- In heel Nederland geldt een avondklok van 21:00 tot 04:30.
- Bij een begrafenis mogen niet meer dan 50 personen aanwezig zijn.
- Verschillende winkels blijven dicht. Dat zijn plaatsen zoals:
- kappers;
- sauna’s;
- Bestellen en afhalen bij winkels is vanaf 10 februari mogelijk.
- Winkels die voeding of medicijnen verkopen zijn wel open.
- Sommige medische beroepen zoals fysiotherapeut en tandarts mogen wel doorgaan.
- Scholen en universiteiten blijven tot 1 maart dicht.
- Lessen op scholen mogen doorgaan als:
- kinderen in een lastige situatie zitten;
- leerlingen in het examenjaar zitten en tentamens of examens moeten doen;
- leerlingen praktijkgericht onderwijs volgen zoals in het vmbo.
- Basisscholen en de kinderopvang voor kinderen van 0-4 zijn vanaf 8 februari weer open.
- Buitenschoolse opvang blijft tot 1 maart dicht.
- Noodopvang is open voor kinderen van ouders die in de zorg werken.
Of een beroep zoals bijvoorbeeld leraar hebben.
En voor kinderen die thuis in een lastige situatie zitten. - Hotels zijn open, maar mogen geen eten opdienen.
Ook niet op de kamer. - Volwassen mensen mogen met zijn tweeën buiten sporten op 1,5 meter afstand.
- Kinderen tot en met 17 jaar mogen buiten met hun team sporten.
En buiten wedstrijden spelen.
Alleen met de eigen club. - Blijf in Nederland.
- Boek geen reizen in het buitenland tot en met 31 maart.
Niet vergeten
- Houd altijd 1,5 meter afstand.
- Ga niet naar plaatsen waar het druk is.
- Nies en hoest in uw elleboog.
- Was vaak uw handen met zeep.
- Zet een mondkapje op waar dat moet.
- Bent u verkouden? Blijf dan thuis!
- Heeft u koorts of bent u benauwd?
Dan moeten alle huisgenoten thuis blijven.
Op 23 februari kijkt de regering opnieuw naar de maatregelen.
Dan bekijkt zij welke maatregelen er nodig zijn vanaf 2 maart.
Bellen met vragen over het coronavirus
Bel naar 0800 - 1351.
Of naar +31 20 205 1351.
Als u in het buitenland bent.