Afgelopen weekend is huis aan huis een brief bezorgd bij de inwoners van Chaam, Bavel AC en Ulvenhout AC. Deze brief gaat over de uitkomsten van een bespreking die heeft plaatsgevonden over de N639.
Op donderdag 8 december 2016 heeft een overleg plaatsgevonden over de verkeersproblemen in Chaam,Baarle-Nassau en Baarle-Hertog. Hierbij waren aanwezig namens de provinciegedeputeerde Christophe van der Maat, burgemeester Leo van Tilburg van degemeente Baarle-Hertog, wethouder Jan van Cranenbroek van de gemeenteBaarle-Nassau en wethouder Ad van de Heijning van de gemeente Alphen-Chaam. Hetgemeenschappelijke doel van deze bijeenkomst was om maatregelen te treffenwaardoor het vrachtverkeer uit dekernen wordt geweerd. Het vrachtverkeer A58-Turnhout vice versa moet gebruikgaan maken van de N260 waardoor de N639wat dát betreft wordt ontzien.
Er zijn door betrokkenen (voorlopige) conclusies getrokken en afspraken gemaakt. Inwoners zijn hierover d.m.v. deze brief persoonlijk geïnformeerd.
Korte termijn
Op vrijdag 3 december 2016 heeft de provincie in Baarle-Nassau met bebording een adviesroute voor vrachtverkeer aangegeven. Vrachtverkeer, komende vanuit zuidelijke richting wordt geadviseerd over de N260 (via rondwegen Alphenen Gilze) richting A58 te rijden in plaats van over de N639. U hebt hierover al in BNDeStem kunnen lezen. De verwachting is dat door deze maatregel de belasting van de N639 in Chaam afneemt (evenals de belasting van de S-bocht in Baarle-Nassau). Mocht dit geen verbetering geven dan wordt een verkeersbesluit overwogen om dit vrachtverkeer verplicht de rijrichting van de N260 te laten
nemen.
Lange termijn
In opdracht van de provincie verricht Goudappel een onderzoek naar destatus van de N639. De vraag is of de weg kan worden ‘ afgewaardeerd’. Dit betekent een maximum snelheid van 60 kilometer per uur met snelheid remmendemaatregelen ter ondersteuning en een maximum snelheid van 30 kilometer per uur in de kom.
Ook wordt onderzocht of vrachtverkeer zónder een aantoonbare lokalebestemming kan worden geweerd. Dergelijke maatregelen hebben invloed op de omgeving. Dit is óók onderwerp van onderzoek, waarbij veiligheid, leefbaarheid, bereikbaarheid en inpasbaarheid centraal staan. De verwachting is dat hetonderzoeksrapport eind januari 2017 beschikbaar is en dat uiterlijk 1 mei de bestuurlijke besluitvorming kan plaatsvinden.
Leefbaarheid
De provincie heeft Bureau Copier opdracht gegeven om te onderzoeken op welke wijze de leefbaarheid van Chaam kan worden verbeterd. Bekeken wordt hoe meer groen kan worden toegepast in het tracé van de N639 en op welke wijze ereen meer ‘dorps karakter’ kan worden bereikt. Uiteraard wordt dit onderzoek afgestemd op het onderzoek van bureau Goudappel.