Jong geleerd is oud gedaan. Hoe kun je jongeren vroegtijdig en laagdrempelig betrekken bij het vrijwilligerswerk? In dit artikel vind je tips om jouw organisatie of vereniging aantrekkelijker te maken voor potentiële vrijwilligers.
Verwachtingen
Om de verwachtingen van potentiële vrijwilligers helder te maken, kun je gebruikmaken van de volgende tips.
Tip 1: Beschrijf zo specifiek mogelijk wat de vrijwilligersvacature inhoudt, ga er hierbij vanuit dat potentiële vrijwilligers die je probeert te werven nog niks afweet van vrijwilligerswerk of van jouw organisatie.
Tip 2: Beschrijf wat je van potentiële vrijwilligers verwacht. Denk hierbij aan ervaring, vaardigheden, beschikbaarheid, flexibiliteit, etc.
Tip 3: Beschrijf wat potentiële vrijwilligers van jouw organisatie kan verwachten. Denk hierbij aan begeleiding, contact, flexibiliteit, maar ook de voldoening die mensen halen uit het vrijwilligerswerk.
Tip 4: Benoem het ook wanneer er geen specifieke behoeftes of eisen zijn vanuit de organisatie. Dit maakt het voor potentiële vrijwilligers makkelijker om zichzelf met de omschreven vacature te vergelijken.
Tip 5: Betrek, wanneer mogelijk, vrijwilligers uit je organisatie bij het schrijven van de vacature. Zij weten vaak heel goed te benoemen wat het vrijwilligerswerk inhoudt en wat hun meerwaarde is om het te doen.
Flexibiliteit
Potentiële vrijwilligers hebben een drukke agenda met onregelmatige werktijden of een wisselend rooster. Hierdoor is het belangrijk om flexibel vrijwilligerswerk aan te bieden wanneer je deze doelgroep wilt aantrekken. Flexibel vrijwilligerswerk houdt in dat potentiële vrijwilligers zelf kunnen aangeven wanneer en hoe lang zijn beschikbaar zijn. Om in te spelen op de flexibiliteit waar potentiële vrijwilligers behoefte aan hebben, kun je gebruikmaken van de volgende tips.
Tip 1: Biedt flexibel vrijwilligerswerk aan, waar potentiële vrijwilligers zelf kunnen aangeven wanneer en hoe lang zij beschikbaar zijn.
Tip 2: Maak kenbaar dat jouw organisatie flexibel vrijwilligerswerk aanbiedt door dit in vacatures en op social media te vermelden.
Tip 3: Promoot eenmalig vrijwilligerswerk, hierdoor is de drempel lager voor potentiële vrijwilligers om kennis te maken met vrijwilligerswerk.
Doelgroep
Potentiële vrijwilligers worden gestimuleerd door hun sociale omgeving. Door leeftijdsgenootjes in te zetten in de werving, zal deze doelgroep zich eerder aangetrokken voelen tot jouw organisatie.
Tip 1: Deel ervaringen van leeftijdsgenootjes van potentiële vrijwilligers (18-25jr) in de werving. Gebruik hiervoor bij voorkeur foto’s en video’s. Wanneer je hier tekst voor gebruikt, zorg ervoor dat deze tekst kort is, want een lang verhaal zullen potentiële vrijwilligers niet lezen.
Tip 2: Nodig potentiële vrijwilligers uit iemand mee te nemen tijdens het vrijwilligerswerk. Dit maakt het voor de potentiële vrijwilligers leuker en laagdrempeliger om de stap te zetten naar vrijwilligerswerk.
Tip 3: Laat al actieve vrijwilligers uit deze leeftijdsgroep anderen meenemen (wanneer mogelijk). Het is laagdrempeliger om met iemand mee te gaan, dan om zelf het initiatief te nemen.
Zichtbaarheid
Vrijwilligerswerk blijkt niet erg zichtbaar te zijn onder de potentiële vrijwilligers. Het is daarom nuttig om hier aandacht aan te besteden. Hoe vaker het voorbij komt, hoe meer het gaat spelen en hoe sneller potentiële vrijwilligers initiatief zullen nemen.
Tip 1: Maak gebruik van foto’s en video’s, een lap tekst zal niet snel gelezen worden. Daarnaast kan je met foto’s en filmpjes makkelijk een bepaalde sfeer neerzetten, in dit geval de sfeer van het vrijwilligerswerk binnen jouw organisatie.
Tip 2: Zet social media in. Deze doelgroep is veel online actief en vind het leuk via deze weg kennis te maken met vrijwilligerswerk. Social mediakanalen waar de doelgroep veel gebruik van maakt, zijn: Instagram, Youtube, Facebook en eventueel LinkedIn (ze zijn op volgorde van ‘belangrijkheid’ gezet van links naar rechts).
Tip 3: Blijf vrijwilligerswerk promoten, het is de kunst om actief te blijven. Het is natuurlijk super leuk als je een keer een foto of filmpje online zet, maar wanneer dit eenmalig gedaan wordt, zal het effect nihil zijn.