Op woensdag 6 mei vertelde premier Mark Rutte op televisie over corona.
De belangrijkste dingen leggen we uit.
Stap voor stap
Komende maanden mag er meer.
- 1,5 meter afstand houden blijft gelden.
Worden er weer veel mensen ziek? Dan gaan de stappen hieronder later in.
11 mei: stap 1
- Basisscholen, speciaal onderwijs en kinderopvang gaan open. Maar kinderen gaan nog niet elke dag naar de basisschool.
- Kappers en schoonheidsspecialisten mogen weer werken. Ook pedicure en fysiotherapie mag weer. U moet een afspraak maken.
- Buiten sporten mag. Maar u moet wel 1,5 meter afstand houden.
- Bibliotheken gaan weer open.
1 juni: stap 2
- In de bus, tram, metro en trein is een mondkapje verplicht. Reis alleen met de bus, tram, metro en trein als u echt moet.
- Voortgezet onderwijs gaat open.
- Terrassen mogen weer open.
- Restaurants en cafés gaan open voor maximaal 30 personen. Bezoekers moeten eerst reserveren.
- Bioscopen gaan open voor maximaal 30 personen. Bezoekers moeten van tevoren een kaartje kopen.
- Theaters en concertzalen gaan open voor maximaal 30 personen. Bezoekers moeten eerst een kaartje kopen.
- Museums gaan open. Bezoekers moeten van tevoren een kaartje kopen.
1 juli: stap 3
- De campings gaan weer gewoon open. Ook de douches en toiletten zijn dan weer open.
- Bioscopen, restaurants, cafés, theaters en concertzalen gaan open voor maximaal 100 personen.
1 september: stap 4
- De sportscholen gaan weer open.
- Binnen sporten en contactsport mag weer.
- Sportwedstrijden mogen weer, ook het betaald voetbal. Maar er mag geen publiek komen kijken.
Niet vergeten:
- Houd altijd 1,5 meter afstand.
- Ga niet naar plaatsen waar het druk is.
- Nies en hoest in uw elleboog.
- Was vaak uw handen met zeep.
- Bent u verkouden? Blijf dan thuis!
- Heeft u koorts of bent u benauwd? Dan moeten alle huisgenoten thuis blijven.
- Werk zoveel mogelijk thuis.
Heeft u vragen over het coronavirus?
U kunt terecht bij het publieksinformatienummer 0800 - 1351 (tussen 08:00 en 20:00 uur). Vanuit het buitenland is het nummer te bereiken door te bellen naar +31 20 205 1351
Voor steeds nieuwe informatie kijk hier