Een poosje geleden presenteerden wij onze visie op Het Nieuwe Beoordelen in een film.
We hebben daarin de onze uitgangspunten bij het Nieuwe Beoordelen laten zien:

- Afschaffen van het traditionele beoordelingsgesprek
- Continue dialoog tussen medewerker en leidinggevende
- Medewerker is regisseur van de eigen ontwikkeling
- Eenvoudige verslaglegging
- Loskoppelen van belonen en de gesprekken
- Werken aan een feedbackcultuur
We hebben het in onze film natuurlijk wat overdreven uitgebeeld, maar het traditionele beoordelen geeft teveel spanning bij de medewerker. Bovendien vraagt het veel tijd van iedereen en levert het veel te weinig op.
Onze oplossing:
Schaf het traditionele beoordelingsgesprek af en schakel over naar een continue dialoog tussen medewerker en leidinggevende: ín het moment, informeler, focus op kwaliteiten en talenten.
Leg het zwaartepunt van het gesprek bij talenten en kwaliteiten en niet op wat er allemaal niet goed gaat. Heb het liever over ambities, de rol binnen het team en de ontwikkeling die je daarbij nodig hebt.
Je mag het best hebben over prestaties en wat er nog niet zo goed gaat, maar leg daar dan niet de nadruk op.
Door de verantwoordelijkheid bij de medewerker te leggen, is die de regisseur van de eigen ontwikkeling. De medewerker komt dan zelf in actie voor zijn eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling. De dialoog hierover wordt gevoerd met collega’s of de direct leidinggevende. Het initiatief hiervoor neemt de medewerker zelf!
Het ingewikkelde beoordelingsformulier, dát kan weg! Leg gewoon de afspraken vast. Meer is eigenlijk niet nodig wanneer je overstapt op Het Nieuwe Beoordelen. Eenvoudige verslaglegging met praktische formulieren: keep it simple!
Door het loskoppelen van het belonen en de gesprekken kan enorm veel winst in het effect van de gesprekken behaald worden.
Kan dat zomaar? Jazeker! Die jaarlijkse salarisverhoging krijg je gewoon als je volgens afspraken functioneert. Dat is nu eigenlijk ook zo, maar wordt verpakt in een spannende boodschap: het beoordelingsgesprek. Gesprekken zouden voornamelijk moeten gaan over kwaliteiten en ontwikkeling. En juist níet over salarisverhoging. Daardoor krijg je alle ruimte om te groeien! Geeft dat even een berg motivatie!
Het succes van Het Nieuwe Beoordelen wordt mede bepaald door de mate waarin medewerkers bereid zijn elkaar feedback te geven. Een feedbackcultuur is altijd nuttig, maar mag zeker niet ontbreken bij Het Nieuwe Beoordelen. Ergens moet het de gewoonste zaak van de wereld zijn dat iedereen feedback vraagt, krijgt en geeft. Maak dan vooral gebruik van complimenten, dat stimuleert enorm!
Hoe verder?
Leuk, denk je misschien en mogelijk heb je het erover gehad met je leidinggevende of met je collega’s. Maar hoe pak je dat dan aan?
Daar hebben wij een leuke en eigentijdse oplossing voor: YibYib (www.yibyib.com). Dit is online software, dat je zowel op je PC als op je smartphone kunt gebruiken. Daarmee heb je alle functies die je nodig hebt voor Het Nieuwe Beoordelen altijd in je binnenzak.
Meer weten?
Neem contact op via www.kootsj.com
Of bel :
0613259987(Kristian) 062221028(Mart)