Vrijwillige inzet door je medewerkers wordt ook wel medewerkersvrijwilligerswerk of corporate volunteering genoemd. Dit is als medewerkers van een onderneming tijd en kennis beschikbaar stellen voor sociale ondernemingen, non-profit organisaties of goede doelen. Dit kan door bij te dragen aan eenmalige activiteiten of door het aangaan van langdurige verbindingen om samen - lokale - gemeenschappen te versterken en sociale impact te creëren.
Het doen van vrijwilligerswerk door medewerkers heeft een grote sociale impact die verder gaat dan de vrijwilligersactiviteit zelf.
Impact voor de samenleving
- Je bedrijf draagt bij aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken door het zijn van een echte sámen-leving
- Het verbindt diverse doelgroepen in de samenleving die elkaar niet altijd op natuurlijke wijze ontmoeten
- 61% van de bedrijven in Nederland draagt al actief bij aan de samenleving, vaak in de vorm van sponsoring en giften, maar veel maatschappelijke organisaties zijn ook op zoek naar expertise en praktische ondersteuning en vrijwilligers en bedrijven kunnen daar een substantiële bijdrage aan leveren.
Impact voor je medewerkers
- 84% van de medewerkers krijgt als vrijwilliger meer inzicht en begrip in de doelgroep en de sociale problematiek van deze doelgroep. Dit leidt tot breder begrip voor mensen die het moeilijk en/of sociale problemen hebben. Ook geeft het een gevoel van purpose en zingeving.
- 77% van de medewerkers geeft aan dat door het bedrijf gesteunde vrijwilligersactiviteiten essentieel zijn voor het welzijn en vitaliteit van medewerkers.
- Medewerkers ontwikkelen (soft) skills via vrijwillige inzet.
Impact voor het bedrijf
- Het versterkt je reputatie en concurrentiepositie als betrokken bedrijf
- 79% van de medewerkers zoekt werkgevers met purpose ofwel zingeving. Het positioneert jouw bedrijf, zeker in deze krappe arbeidsmarkt, als aantrekkelijke werkgever.
- 57% minder verloop als medewerkers zich verbonden voelen door inspanningen van een bedrijf op het gebied van vrijwilligerswerk.
Wet Transparante en Voorspelbare Arbeidsvoorwaarden
Sinds 1 augustus 2022 is de Wet Transparante en Voorspelbare Arbeidsvoorwaarden van kracht. Deze wet voorziet in nieuwe verplichtingen voor werkgevers.
De nieuwe wet houdt in dat werknemers van tevoren weten wat er zoal is geregeld. Bijvoorbeeld: als de werknemer niet geacht wordt om vanuit een vaste werkplek en een overeengekomen tijdstip te werken, dan komt er expliciet in de arbeidsovereenkomst dat de werknemer vrij is in zijn of haar keuze voor een werkplek waarvandaan en het tijdstip waarop er wordt gewerkt.
Geen verbod op nevenwerkzaamheden
Verder mogen werkgevers geen nevenwerkzaamheden meer op willekeurige grond verbieden. De werkgever heeft nu een rechtvaardigingsgrond nodig om de werknemer te kunnen verplichten nevenwerkzaamheden te melden. Zo kan de werkgever bijvoorbeeld vanuit het oogpunt van gezondheid en veiligheid, de bescherming van vertrouwelijkheid van bedrijfsinformatie, de integriteit van overheidsdiensten, het overtreden van een wettelijk voorschrift of het vermijden van belangenconflicten het van werknemers te verlangen om nevenwerkzaamheden te melden.
En vrijwilligerswerk dan?
Voor zover er geen expliciete rechtvaardigingsgrond is opgenomen in een arbeidsovereenkomst, is er geen informatieplicht van de werknemer als het gaat om vrijwilligerswerk
Informatie: Good Busy en Platform vrijwillige inzet