Op 13 november zijn de deelneemsters van ‘Actief Door-burgeren’ in gesprek gegaan met Marjolaine van den Berg. Marjolaine is jeugdverpleegkundige bij de GGD en expert op het gebied van opvoeden. Dat is dan ook het onderwerp waarover gesproken is tijdens de bijeenkomst.
Vandaag vertelde Marjolaine door middel van de ‘Cirkel’ over de elementen Steunen, Stimuleren en Sturen binnen opvoeding. Het kind staat hierin altijd centraal.
Steunen en Stimuleren gaat voor veel ouders vaak min of meer vanzelf. Sturen kan wat lastiger zijn. Bij sturen gaat het ook over grenzen stellen.
Er zijn tijdens de bijeenkomst ook stellingen gebruikt waarop de deelneemsters kunnen reageren met een kleur. Rood, als je het eens bent met de stelling, Oranje is een twijfel en bij Groen ben je het eens met de stelling. Bij dit spel ging het ook over grenzen stellen. Hoe kun je dit aanpakken.
Boosheid
Kleine kinderen kunnen zich nog niet goed verwoorden en kunnen daardoor soms heel boos worden. Er is gesproken over kinderen die heel boos kunnen worden en met dingen kunnen gaan gooien.
Marjolaine legt uit dat het kind dan vaak aandacht wil van de ouders. Het kind wil contact. Ze gaan vaak door tot dat ouders gaan reageren en ze dus aandacht voor het kind hebben. Als dit het geval is bij hele jonge kinderen, ze gaan gooien met spullen. Dan kun je het kind afleiden. Uitleggen heeft bij Bij oudere kinderen kun je het ongewenste gedrag benoemen en geeft aan dat je dat gedrag niet wil.
Liever belonen dan straffen in de opvoeding geeft Marjolaine aan.
Je kunt het voor jezelf als ouder ook makkelijk maken door een ongewenste situatie weg te halen. Dit is gemakkelijk voor jou als ouder maar het kind leert dan niks. Soms is het goed om het jezelf gemakkelijk te maken. Maak er geen strijd van met je kind is haar advies.
Bij 2 jaar is her begrip nog klein en kun je een kindje afleiden van de situatie. Bij kinderen vanaf 4 jaar is het begrip groter en kun je ook gaan uitleggen waarom iets niet kan of mag.
Supermarkt bezoek met jonge kinderen
In de supermarkt kunnen zich ook moeilijke situaties voordoen. Een deelneemsters geeft aan dat haar kind door de winkel rent, aan appels begint, niet in de wagen wil blijven. Ze neemt haar kind daardoor niet vaak meer mee. Niet meer meenemen is een oplossing voor de grote boodschappen. Het scheelt veel frustratie maar het kind leert hiermee niet hou hij zich kan gedragen in de supermarkt.
Je kunt gaan oefenen met het kind. Je kunt samen voor één artikel naar de winkel gaan. Samen met het kind zoeken in de winkel naar het product waar je voor komt. Het kind mag het vasthouden. Beloon het kind. De volgende keer ga je voor 2 producten en zo verder. Zo maak je er een leerzaam spel van.
Leren praten
Een deelneemster geeft aan dat haar kindje van 2 jaar nog niet goed praat. Alleen nog baby gebrabbel. Ze heeft een afspraak gemaakt met Marjolaine daarover. Een kind van 2 jaar moet 2 woorden zinnen kunnen uitspreken. Lukt dit niet dan kun je voor dat soort zaken contact leggen met de jeugdverpleegkundige. Die gaan dan bekijken hoe dat het komt dat er iets niet goed gaat.
Familie
Marjolaine haalt ook het onderwerp familie aan. In het thuisland met familie om je heen kun je overleggen hoe je kunt opvoeden. Hier is dit meestal niet het geval. Familie woont ver weg. Marjolaine adviseert om niet alleen met vragen te blijven lopen. Vraag het aan elkaar. Vraag het aan iemand bij je in de buurt. Niet iedere deelneemster heeft contact met de buren. Sommige hebben juist heel goed contact, sommige hebben veel aan hun taalmaatje over overbuur.
Nieuwe vrienden maken is belangrijk, om ook hier weer een ‘familie’gevoel te kunnen krijgen. Zeker als het gaat om opvoeden van kinderen is hulp en soms kunnen overleggen erg fijn.
Dit was een kleine reeks uit allerlei onderwerpen die deze ochtend zijn besproken.
Het volgende onderwerp op 27 november is Sinterklaas. Dan gaan we praten over gebruiken en gewoontes in Nederland.
We bedanken Marjolaine van den Berg voor haar inzet vandaag! Het was zeer leerzaam!